Vagnslidret Shoup
Bilder på montage & färdigt vagnslider Sollerö Björka.
Avlastning.
Ramverket lastas av för hand vid mindre kvantiteter. Erik Partelow och Henrik Frizén bubbar. Ramverksdetaljerna har behandlats och plastats direkt efter tillverkningen. Behandlingen består av linolja, tjära(fr. Bergkarlås) och järnoxid.
Profiler.
Här sätts profiler. Bengt Frizén övervakar och assisterar.
EPD-Plint.
Färdigisolerade gjutformar för plint och sula i samma. Riktning och justeringar kan ske under gjutning i alla ledder. Ramverket fästs sedan med speciella pelartassar inuti pelarna.
Återfyllning.
Ander Hanser MOBygg gör som alltid förträffliga schaktarbeten.
Montage ramverk.
Dymlingar och åter dymlingar samt en och annan kil samt lös tapp. Alla dessa i björk.
Rafter / Takben.
Rafter eller takben, upp ska de i alla fall. Allt är förberett, stroppat och klart tills kranbilen kommer.
Resning.
Tord Klockar MOBygg smyger fint upp ramgavel 1 som säkras i flakmoppen.
Resning.
Ramgavel 1, 2 och 3 är på plats och kopplade med kopplingsbalkar och den mittre dragbalken. Alla kilar och tappar är nu på plats och slagna.
Takbenen på plats.
Kranbilen har gjort sitt och så var det roliga slut.
Vagnslider.
Klart och med en underbar doft av tjära och linolja.
Vagnslider.
Vagnslider.
Ska bara plocka ur stenen ur skon sen kan ni köra in bilen.
Vagnslider.
Så där, bilen på plats. Nästa är båten
Vagnslider.
Lite detaljer.
Sigill.
Efter ett sånt här jobb åker Sigillet dit. Ett stort tack till Bengt Frizén m. familj.